lördag 23 maj 2009

Första introduktionen till IPO

Igår eftermiddag var det dags för mig och Uffe att få våran första introduktion i IPO träning hos Thorvald och Sara. Jag fick lite tips på träning av Thorvald hur jag ska få upp kontakten med honom, så han tittar mer på mig. Så det ska vi träna hårt nu på i veckan......Thorvald ville se hur det har gått nästa helg på Schäferslaget.......så nu blir det lika nervöst för mig att åka dit som för dom som ska tävla.....haha. Det jag bland annat gillar med IPO:ot är att man ger så tydliga signaler till hunden med kroppen vad man vill att den ska göra.....tycker det blir tydligare både för mig och Uffe, och förhoppningsvis mindre konflikter....

Thorvald testade honom även i skyddet....kommer inte ha några problem med skyddet enligt Thorvald, Uffe skötte sig suveränt!! Så nu kör vi inget mer skydd på ca 6 månader, efter som han fortfarande inte är speciellt gammal. Men jag tyckte det var jättekul! Mycket roligare än jag trodde att just skyddet skulle vara, så det ska bli kul sedan när vi kan komma igång på riktigt med det. Kändes jätteskönt att ha Thorvald brevid sig som berättade exakt vad jag skulle göra och varför Uffe reagerade som han gjorde i de olika situationerna. Så nu blir det Herrljunga varje torsdag framöver så jag lär mig så mycket som möjligt :-)

Idag vid lunch så träffade vi Theresia för att spåra. Uffe fick en spårruta till att börja med och sedan hade jag lagt ett litet spår med en vinkel och ett slut. Jag tycker faktiskt att det gick helt okej, denna gången spårade han iallfall till skillnad från förra gången jag och Theresia var iväg.....så det har varit två ganska intensiva dagar för lille Uffe-Tuffe, så nu ligger han faktiskt och sover och samlar ny energi.

Kram på er!

1 kommentar:

  1. Va jag blir glad för din skull, härligt med stöttning och hjälp, perfekt att åka en gång i veckan. Helt säkert kommer det att bli jättebra. Pajaz och jag har just kommit hem från Åsa så nu vilar vi lite, ingen träning idag. Vi hörs!

    SvaraRadera