måndag 29 juni 2009

Spårträning hos Thorvald o Sara....

och lite annat var vad Uffe och jag gjorde i söndags. Efter lunch så trotsade vi värmen och satte oss i bilen och åkte till Herrljunga. Thorvald hjälpte mig att lägga ett spår till Uffe på deras fält. Förra gången vi var där så spårade i Uffe alls.....han har lärt sig att gå på synen istället för med näsan, så han bara rusade fram och använde inte nosen alls. Jag har lagt ett spår sedan det som gick ganska bra......igår gick det kanon! Man både såg och hörde skillnad, och denna gången använde han verkligen nosen som han skulle. Jag fick korrigera honom några gånger, men han var mycket mer koncentrerad och noggrann och tempot var betydligt behagligare.
Så nu ska jag försöka att lägga några spår denna veckan på eftermiddagarna, så har han förhoppningsvis lärt sig detta ordentligt snart. Sen blir det ju att utveckla detta hela tiden, så spåret blir längre och längre och näringen mindre och mindre....sen ska det till vinklar också.

Vi körde även lite kontaktövningar, både med "haka" och med boll under armen, och det börjar faktiskt funka riktigt bra. Det lönar sig att vara enveten ;-)! Ska blir riktigt kul att utveckla detta allt eftersom Uffe blir äldre och förhoppningsvis klokare :-). Man är bra sugen på att komma igång ordentligt nu...men det är bara att vänta.....det dröjer iallfall 6-8 månader innan jag får köra igång med skyddet......
Känns lite tråkigt för man är så sugen, men samtidigt så vill jag inte köra igång förrän jag har lydnaden och han har vuxit till sig lite mer, så jag hoppas dessa månaderna går fort :-)


Pratade även igår lite om att ha en hund på tillväxt.....jag har sagt det hela tiden att när Uffe blir några år så vill jag skaffa en valp till som jag kan ha på tillväxt, som bara får hänga med den första tiden - och som jag sakta men säkert kör in. Framför allt så är det ju något att tänka på ifall något skulle hända med Uffe så man inte kan köra honom längre, då vill man inte stå där helt utan.......ja detta tåls att tänkas på. Björn vill ju också ha en till sedan, så det blir nog till att bygga hundgård/hundboxar som en del av dom kan vara i. 4 hundar inne blir ju lite tufft i vårat lilla hus. Ja, ja detta är ju inget som kommer hända imorgon.....men tiden går fort!

Just nu så längtar jag bara till semestern, det är två arbetsveckor kvar.........man är lite orolig att det fina vädret ska hinna ta slut innan man går......men men det håller förhoppningsvis i sig. Är ju kennelläger snart med och sedan är det nog dags att beställa tid för röntgen av Uffes höfter och armbågar. Ska bli skönt när det är gjort.....förhoppningsvis så blir han friröntgad, men det är alltid en oro innan man vet och har det på papper.

Ha en underbar kväll i solen och värmen!
Kram Linda o Uffe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar